Mybusinessconcept.be

 
 

Segmentatie: Klanten indelen in groepen.

  • 28 November 2014
  •  Ondernemerstips

Het is belangrijk te weten welke klanten je wilt bereiken, en welke klanten je niet ambieert. Wanneer je je (potentiële) klanten gaat indelen in groepen is het mogelijk om efficiënter te kunnen werken en zo een beter resultaat te behalen.

Om te weten hoe je de geschikte klant aantrekt is het belangrijk te weten dat er maar 3 soorten klanten zijn:

  1. Een potentiële klant die jou of je diensten niet nodig heeft.
    Aan deze klant zou je veel energie verkwisten indien je probeert hem iets te verkopen, want hij vindt je dienst niet interessant, te duur, te goedkoop, … en hij is niet bereid zijn geld te besteden aan jou. Dit standpunt zal je algauw merken bij een persoonlijk contact met de potentiële klant.
  2. Een egocentrische klant.
    Deze klant denkt alleen maar aan zichzelf en houdt er geen rekening mee dat ook jij energie, tijd en geld investeert in hem. Hij eist veel aandacht op en laat uitschijnen dat hij van je diensten gebruik wil maken, maar zonder er veel voor te willen betalen. Als hij dan toch tot een aankoop overgaat, wil hij waar voor zijn geld en zal jij er hard voor moeten zwoegen.
  3. Dé interessante klant.
    Dit is de klant die je diensten kan gebruiken, en die je een boost geeft doordat hij met zijn interesse je motivatie aanwakkert. Hij apprecieert wat je voor hem doet en hij is zelf eerlijk naar jou toe. Indien je deze klant kan sturen in de richting die je wilt, gaat deze klant je veel opbrengen zonder dat je je ervoor moet uitsloven.

In je klantenportefeuille moet je zelf bepalen welke klanten je wenst, en welke klanten je liever niet hebt. Dat wil zeggen dat je bestaande klanten eventueel moet afstoten indien ze niet in je winkel passen. Daardoor is er opnieuw plaats voor interessante klanten waarvoor jij bereid bent te werken.

Maak een verkennend intakegesprek en bepaal welke klanten jij in je portefeuille wil hebben.

Wij zorgen in onze marketingstrategie voor méér goedbetalende klanten

Contacteer ons Nu voor Marketingadvies op uw maat.